Oszukista
Administrator

Dołączył: 23 Cze 2011
Posty: 25
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: się biorą dzieci? o.O
|
Wysłany: Pią 1:47, 24 Cze 2011 Temat postu: Statut Jeleniogórskiego Klubu Miłośników Fantastyki |
|
|
STATUT STOWARZYSZENIA
„JELENIOGÓRSKI KLUB MIŁOŚNIKÓW FANTASTYKI”
Rozdział I
Postanowienia ogólne
§ 1.
1. „Jeleniogórski Klub Miłośników Fantastyki”, zwany dalej Stowarzyszeniem, działa na podstawie Ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 roku Prawo o stowarzyszeniach (tekst jednolity: Dz. U. z 2001 r. Nr 79 poz. 855 z póź. zm.), ustawy z dnia z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Nr 96, poz. 873) oraz niniejszego statutu.
2. Stowarzyszenie podejmując jakiekolwiek działania, w szczególności wobec swoich członków, wolontariuszy, pracowników lub ich osób bliskich przestrzega regulacje Ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie.
§ 2.
Stowarzyszenie zostaje powołane na czas nieokreślony
§ 3.
Siedzibą Stowarzyszenia jest miasto Jelenia Góra.
§ 4.
1. Stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą zgodnie z obowiązującymi przepisami w rozmiarach służących realizacji celów statutu.
2. Cały dochód Stowarzyszenia przeznaczany jest na działalność statutową.
§ 5.
Terenem działania Stowarzyszenia jest obszar Jeleniej Góry. Dla właściwego realizowania swoich celów Stowarzyszenie może prowadzić działalność również poza granicami miasta jak i kraju.
§ 6.
Stowarzyszenie może używać odznak i pieczęci zgodnie z obowiązującymi przepisami.
§ 7.
Stowarzyszenie współpracuje z krajowymi, zagranicznymi i międzynarodowymi organizacjami i instytucjami, o tym samym lub podobnym profilu działania oraz może pozostawać członkiem tych organizacji na zasadach pełnej autonomii.
§ 8.
Stowarzyszenie opiera swoją działalność na pracy społecznej członków. Do prowadzenia swych spraw może zatrudniać pracowników.
Rozdział II
Cele i formy działania
§ 9.
Stowarzyszenie koordynuje działalność osób zrzeszonych. Ułatwia wypełnianie przez nich celów statutowych, wspiera działalność miłośników fantastyki, pozostających ze względów formalnych poza Stowarzyszeniem, oraz propaguje szeroko rozumianą fantastykę. Najważniejszym celem działalności Klubu jest wspieranie działań osób interesujących się szeroko pojętą fantastyką i zagadnieniami z nią powiązanymi, również osób z poza Stowarzyszenia. Udostępnia też osobom trzecim materiały związane z fantastyką.
§ 10.
Stowarzyszenie może ustanawiać nagrody za istotną pomoc w jego rozwoju oraz za szczególne osiągnięcia w dziedzinach programowych, jak również nagrody w konkursach przez nie organizowanych.
§ 11.
Stowarzyszenie nie ma uprawnień władczych wobec osób w nim zrzeszonych.
§ 12.
Stowarzyszenie realizuje swoje cele poprzez:
1. propagowanie fantastyki i literatury fantastycznej wśród młodzieży;
2. prowadzenie warsztatów, oraz bloków tematycznych dotyczących fantastyki szeroko pojętej, jak i wszelkiego rodzaju rozrywek czy zagadnień powiązanych z nią np. prelekcje, bloki dyskusyjne, gry fabularne, planszowe, karciane itp.
3. służenie radą i pomocą każdemu zainteresowanemu fantastyką, a w szczególności osobom, które mają z nią utrudniony kontakt;
4. zwiększanie ilości osób stowarzyszonych we Frakcji;
5. nawiązywanie kontaktów z analogicznymi organizacjami zagranicznymi i krajowymi;
6. sprzyjanie wymianie doświadczeń między osobami stowarzyszonymi;
7. podejmowanie wszechstronnych działań na rzecz organizowania konwentów oraz innych imprez o zasięgu ogólno wojewódzkim, organizowanych przez osoby zrzeszone oraz udział członków w tego typu imprezach zorganizowanych przez inne organy;
8. podejmowanie działalności wydawniczej;
9. propagowanie działalności środowiska miłośników (fanów) fantastyki w mediach.
Rozdział III
Członkowie, ich prawa i obowiązki
§ 13.
Członkowie Stowarzyszenia dzielą się na:
1) członków zwyczajnych,
2) członków wspierających,
3) członków honorowych.
§ 14.
1. Członkami Stowarzyszenia mogą być osoby fizyczne i prawne. Osoba prawna działa w Stowarzyszeniu przez swojego przedstawiciela.
2. Osoba prawna może być jedynie członkiem wspierającym Stowarzyszenia.
§ 15.
1. Członkiem zwyczajnym może być osoba fizyczna wyrażająca chęć realizowania założeń statutowych stowarzyszenia, posiadająca pełną zdolność do czynności prawnych i nie pozbawiona praw publicznych, będąca obywatelem polskim lub cudzoziemcem.
2. Przyjęcia nowych członków dokonuje Zarząd uchwałą podjętą w ciągu dwóch miesięcy od daty złożenia deklaracji członkowskiej.
3. W razie odmowy przyjęcia w poczet członków, zainteresowany ma prawo w terminie jednego miesiąca od daty jej doręczenia złożyć na ręce Zarządu odwołanie do Walnego Zebrania. Walne Zebranie rozpatruje odwołanie w czasie najbliższych obrad. Stanowisko Walnego Zebrania jest ostateczne.
§ 16.
1. Członek zwyczajny ma prawo:
1) wybierać i być wybieranym do władz i organów Stowarzyszenia,
2) uczestniczyć z głosem stanowiącym w Walnym Zebraniu,
3) zgłaszać wnioski i postulaty dotyczące działalności Stowarzyszenia,
4) korzystać z pomocy i zaplecza Stowarzyszenia w podejmowanych działaniach zgodnych z jego celami statutowymi,
5) brać udział w pracach, zebraniach i innych przedsięwzięciach Stowarzyszenia z prawem głosu.
2. Członek zwyczajny obowiązany jest do:
1) przestrzegania statutu, regulaminów i uchwał władz Stowarzyszenia,
2) regularnego opłacania składek na rzecz Stowarzyszenia,
3) sumiennego wypełniania zadań powierzonych mu przez Zarząd,
4) czynnego uczestniczenia w realizacji celów statutowych Stowarzyszenia,
5) dbania o dobre imię i mienie Stowarzyszenia.
§ 17.
1. Członkiem wspierającym może być osoba fizyczna lub prawna, zainteresowana merytoryczną działalnością Stowarzyszenia i akceptująca jego cele, która zadeklaruje pomoc finansową lub rzeczową i zostanie przyjęta przez Zarząd w drodze uchwały na podstawie pisemnej deklaracji Zarządu.
2. Członek wspierający ma prawo brać udział z głosem doradczym w pracach Stowarzyszenia, zgłaszać do władz Stowarzyszenia wnioski i postulaty dotyczące podejmowanych przez Stowarzyszenie zadań.
3. Członek wspierający obowiązany jest do przestrzegania ustaleń zawartych w podpisanej deklaracji o której mowa w ust.1.
§ 18.
1. Członkiem honorowym Stowarzyszenia może zostać osoba fizyczna szczególnie zasłużona dla realizacji celów statutowych Stowarzyszenia.
2. Godność członka honorowego nadaje Zarząd Stowarzyszenia na wniosek co najmniej dwóch członków. Ma również prawo, do pozbawienia tego tytułu.
3. Członek honorowy nie jest zobowiązany do opłacania składek.
§ 19.
1. Członkostwo w Stowarzyszeniu ustaje na skutek:
1) dobrowolnej rezygnacji z przynależności do Stowarzyszenia, z momentem zgłoszenia rezygnacji na piśmie Zarządowi, po uprzednim uregulowaniu wszelkich zobowiązań odnośnie Stowarzyszenia,
2) śmierci członka lub utraty osobowości prawnej przez członka wspierającego,
3) uchwały Zarządu z powodu nieusprawiedliwionego nieuczestniczenia w Walnym Zebraniu przez okres 2 lat,
4) wykluczenia uchwałą Zarządu z powodu nieprzestrzegania postanowień statutu, regulaminów i uchwał władz Stowarzyszenia lub działania na szkodę Stowarzyszenia.
2. Osoba wykluczona lub skreślona ma prawo wniesienia odwołania do Zarządu w terminie 14 dni od daty doręczenia uchwały na piśmie. Zarząd rozpatruje odwołanie w czasie najbliższych obrad. Decyzja jest ostateczna.
Rozdział IV
Władze Stowarzyszenia
§ 20.
Władzami Stowarzyszenia są:
1) Walne Zebranie Członków Stowarzyszenia, zwane dalej „Walnym Zebraniem”,
2) Zarząd Stowarzyszenia, zwany dalej „Zarządem”,
§ 21.
1. Wybory do władz Stowarzyszenia odbywają się w głosowaniu tajnym w obecności ponad połowy ogólnej liczby członków, z zastrzeżeniem ust. 2.
2. W przypadku braku quorum Zarząd zwołuje Walne Zebranie w drugim terminie, tego samego dnia 1 godzinę później po terminie pierwszym. W takim wypadku uchwały zapadają zwykłą większością głosów, bez względu na ilość obecnych członków. Powyższe nie odnosi się do uchwał, o których mowa w § 34 ust. 1 i 2.
§ 22.
W przypadku zmniejszenia się liczby pochodzących z wyboru członków władz w trakcie trwania kadencji, władzom tym przysługuje prawo kooptacji spośród członków Stowarzyszenia, pod warunkiem, że liczba dokooptowanych członków władz nie przekroczy 1/2 liczby członków pochodzących z wyboru. W przeciwnym razie, Zarząd zwołuje Walne Zebranie w celu odbycia wyborów uzupełniających.
Walne Zebranie Członków
§ 23.
1. Walne Zebranie Członków jest najwyższą władzą Stowarzyszenia.
2. Walne Zebranie Członków może być:
1) Zwyczajne,
2) Nadzwyczajne.
3. Zwyczajne Walne Zebranie zwołuje Zarząd raz w roku jako sprawozdawcze i co trzy lata jako sprawozdawczo-wyborcze, zawiadamiając członków pisemnie o jego terminie, miejscu i proponowanym porządku obrad co najmniej na 14 dni przed terminem Walnego Zebrania.
4. Walne Zebranie zwołuje się za pomocą listów poleconych lub przesyłek nadanych pocztą kurierską, wysłanych co najmniej dwa tygodnie przed terminem Walnego Zebrania. Zamiast listu poleconego lub przesyłki nadanej pocztą kurierską, zawiadomienie może być wysłane pocztą elektroniczną, jeżeli członek Stowarzyszenia uprzednio wyraził na to pisemną zgodę, podając adres, na który zawiadomienie powinno być wysłane.
5. Walne Zebranie Członków obraduje wg uchwalonego przez siebie regulaminu obrad.
6. Nadzwyczajne Walne Zebranie zwołuje Zarząd:
1) z własnej inicjatywy,
2) na żądanie Komisji Rewizyjnej,
3) na pisemny wniosek co najmniej 1/3 ogólnej liczby członków zwyczajnych Stowarzyszenia.
6. Nadzwyczajne Walne Zebranie powinno być zwoływane w terminie 30 dni od daty zgłoszenia wniosku lub żądania i obradować nad sprawami, dla których zostało zwołane.
7. Uchwały Walnego Zebrania zapadają zwykłą większością głosów, w głosowaniu jawnym (za wyjątkiem spraw zastrzeżonych dla głosowania tajnego), w obecności ponad połowy ogólnej liczby członków zwyczajnych Stowarzyszenia (z zastrzeżeniem § 20 ust. 2 oraz z wyjątkiem spraw określonych w § 34 ust. 1 i 2).
8. Walnym Zebraniem kieruje Przewodniczący Walnego Zebrania wybierany każdorazowo w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów obecnych członków Stowarzyszenia. Przewodniczący nie może wchodzić w skład Zarządu i Komisji Rewizyjnej.
9. W przypadku równego rozłożenia głosów w trakcie głosowania, decyduje głos przewodniczącego Walnego Zebrania.
§ 24.
Do kompetencji Walnego Zebrania w szczególności należy:
1) ustalanie kierunków i programu działania Stowarzyszenia,
2) uchwalenie statutu i jego zmian,
3) zatwierdzanie regulaminów Zarządu i Komisji Rewizyjnej,
4) wybór i odwoływanie członków Zarządu i Komisji Rewizyjnej
5) decydowanie w sprawie udzielenia absolutorium Zarządowi,
6) podejmowanie uchwały o rozwiązaniu Stowarzyszenia i przeznaczeniu jego majątku,
7) rozpatrywanie odwołań od uchwał Zarządu,
8) nadawanie tytułu członka honorowego Stowarzyszenia,
9) ocenianie działalności Zarządu i Komisji Rewizyjnej.
Zarząd Stowarzyszenia
§ 25.
1. Zarząd składa się z 3 do 7 osób, w tym Prezesa Zarządu, Wiceprezesa Zarządu, Sekretarza, Skarbnika i członków Zarządu.
2. Kadencja Zarządu trwa 3 lata.
3. Uchwały Zarządu podejmowane są w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów, przy obecności co najmniej połowy ogólnej liczby uprawnionych członków (quorum). W sytuacji równego rozłożenia głosów decyduje głos Prezesa. Na podstawie uchwały pełnego składu Zarząd może podejmować uchwały w głosowaniu tajnym.
4. Posiedzenia Zarządu odbywają się w razie potrzeby, jednak nie rzadziej niż raz na kwartał.
5. Posiedzenia Zarządu zwoływane są przez Prezesa Zarządu, a także przez 1/3 członków Zarządu. Prawo żądania zwołania posiedzenia posiada Komisja Rewizyjna.
6. Członek Zarządu traci swój mandat w przypadku:
1) ustania członkostwa w Stowarzyszeniu;
2) złożenia pisemnej rezygnacji;
3) odwołania przez Walne Zebranie.
§ 26.
1. Zarząd kieruje całokształtem działalności Stowarzyszenia zgodnie ze Statutem i uchwałami Walnego Zebrania, reprezentuje je na zewnątrz i ponosi odpowiedzialność przez Walnym Zgromadzeniem.
2. Do zakresu działania Zarządu należy:
1) realizacja uchwał Walnego Zebrania i kierowanie całokształtem działalności Stowarzyszenia zgodnie z celami statutowymi,
2) uchwalanie planów działalności Stowarzyszenia i preliminarzy budżetowych,
3) sprawowanie zarządu nad majątkiem Stowarzyszenia,
4) ustalania regulaminu wynagrodzeń pracowników Stowarzyszenia,
5) podejmowanie decyzji o prowadzeniu działalności gospodarczej i jej przedmiocie z uwzględnieniem treści § 4 i regulacji prawnych dotyczących organizacji pożytku publicznego,
6) podejmowanie decyzji w sprawie nabycia lub zbycia majątku nieruchomego i ruchomego,
7) podejmowanie decyzji w sprawie zaciągania zobowiązań majątkowych, nabywania praw i reprezentowania Stowarzyszenia,
8) zwoływanie Walnego Zebrania,
9) podejmowanie uchwał w sprawach przyjmowania i wykluczania członków zwyczajnych i wspierających,
10) rozpatrywanie sporów pomiędzy członkami, powstałych na tle działalności Stowarzyszenia,
11) składanie sprawozdań ze swej działalności na Walnym Zebraniu,
12) uchwalanie regulaminów przewidzianych w statucie,
13) reprezentowanie Stowarzyszenie na zewnątrz i działanie w jego imieniu,
14) powoływanie i rozwiązywanie komisji i zespołów problemowych,
15) ustalanie wysokości składek członkowskich i wpisowego, a w szczególnych wypadkach zwalnianie z tych opłat.
§ 27.
Zarząd może uchwalić swój regulamin.
§ 28.
1. Do realizacji swych zadań Zarząd może powołać Biuro Stowarzyszenia i jego Kierownika (Dyrektora).
2.Kierownik (Dyrektor) kieruje pracami Biura na podstawie regulaminu, który podlega zatwierdzeniu przez Zarząd.
Komisja Rewizyjna
§ 29.
1. Komisja Rewizyjna jest organem Stowarzyszenia powołanym do sprawowania kontroli nad jego działalnością.
2. Komisja Rewizyjna składa się z 3 członków, którzy wybierają spośród siebie Przewodniczącego Komisji.
3. Kadencja Komisji Rewizyjnej Stowarzyszenia trwa 3 lata.
4. Członek Komisji rewizyjnej traci swój mandat w przypadku:
1) ustania członkostwa w Stowarzyszeniu;
2) złożenia pisemnej rezygnacji.
5. Komisja Rewizyjna może uchwalić swój regulamin.
§ 30.
Do zakresu działania Komisji Rewizyjnej należy:
1. obowiązek nadzoru nad organami Stowarzyszenia w zakresie ich działalności, powziętych uchwał, umów, regulaminów i innych aktów, celem wyeliminowania między innymi:
- nieuzasadnionego preferencyjnego traktowania w nich osób podejmujących decyzję, ich krewnych, bliskich oraz osób i instytucji z nimi związanych;
- zakupu na szczególnych zasadach towarów lub usług od podmiotów, w których uczestniczą członkowie, wolontariusze, lub pracownicy Stowarzyszenia oraz osoby im bliskie.
2.obowiązek kontrolowania, co najmniej raz w roku całokształtu działalności
Stowarzyszenia;
3. obowiązek występowania do Zarządu z wnioskami wynikającymi z przeprowadzonych kontroli i żądanie wyjaśnień;
4. obowiązek wnioskowania na Walnym Zebraniu o udzielnie lub odmowę udzielenia absolutorium dla Zarządu;
5. obowiązek składania sprawozdań ze swej działalności na Walnym Zebraniu;
6. prawo żądania od członków, pracowników, wolontariuszy oraz
władz Stowarzyszenia wszystkich szczebli złożenia pisemnych lub ustnych wyjaśnień
dotyczących kontrolowanych spraw;
7. prawo udziału członków Komisji Rewizyjnej w posiedzeniach Zarządu z głosem doradczym;
8. prawo żądania zwołania posiedzenia Zarządu;
9. prawo żądania zwołania Nadzwyczajnego Walnego Zebrania w razie stwierdzenia nie wywiązywania się przez Zarząd z jego statutowych obowiązków;
10. prawo zwołania Walnego Zebrania, w razie nie uczynienia tego przez Zarząd w terminie ustalonym Statutem.
§ 31.
Uchwały Komisji Rewizyjnej, podejmowane są w głosowaniu jawnym, zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej ½ członków Komisji. Na podstawie uchwały pełnego składu Komisja Rewizyjna może podejmować uchwały w głosowaniu tajnym.
§ 32.
1. Członkowie Komisji Rewizyjnej nie mogą pełnić innych funkcji we władzach Stowarzyszenia ani być pracownikami Stowarzyszenia.
2. Komisja Rewizyjna jest niezależna od Zarządu, a członkowie Komisji Rewizyjnej:
1) nie mogą być członkami organu zarządzającego ani pozostawać z nimi w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa lub podległości z tytułu zatrudnienia,
2) nie mogą być skazani prawomocnym wyrokiem za przestępstwo z winy umyślnej,
3) nie mogą otrzymywać z tytułu pełnienia funkcji w Komisji Rewizyjnej zwrotu uzasadnionych kosztów lub wynagrodzenia w wysokości wyższej niż określone w art. 8 pkt 8 ustawy z dnia 3 marca 2000 r. o wynagradzaniu osób kierujących niektórymi podmiotami prawnymi (Dz. U. Nr 26, poz. 306, z 2001 r. Nr 85, poz. 924 i Nr 154, poz. 1799, z 2002 r. Nr 113, poz. 984 oraz z 2003 r. Nr 45, poz. 391 i Nr 60, poz. 535);
Rozdział V
Majątek Stowarzyszenia i gospodarka finansowa
§ 33.
1. Źródłami powstania majątku Stowarzyszenia są:
1),składki członkowskie, darowizny, zapisy i spadki, środki pochodzące z ofiarności
prywatnej, zbiórki publiczne
2),wpływy z działalności statutowej Stowarzyszenia, dochody z własnej działalności,
dochody z majątku Stowarzyszenia, dochody z kapitału (odsetki, lokaty, akcje),
3),dochody z nieruchomości i ruchomości będących własnością lub w użytkowaniu
Stowarzyszenia,
4), dotacje, subwencje, kontrakty, środki z funduszy publicznych, granty, zlecenia
usług,
5), dochody z działalności gospodarczej wykonywanej na podstawie odrębnych
przepisów
2.Cały dochód Stowarzyszenia przeznaczony jest na prowadzenie jego działalności
statutowej.
3.Zabrania się:
1) udzielania pożyczek lub zabezpieczania zobowiązań majątkiem stowarzyszenia w stosunku do jego członków, członków organów lub pracowników oraz osób, z którymi pracownicy pozostają w związku małżeńskim albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia albo są związani z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli, zwanych dalej "osobami bliskimi",
2) przekazywania majątku stowarzyszenia na rzecz jego członków, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, w szczególności jeżeli przekazanie to następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach,
3) wykorzystywania majątku stowarzyszenia na rzecz członków, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, chyba że to wykorzystanie bezpośrednio wynika ze statutowego celu organizacji,
4) zakupu na szczególnych zasadach towarów lub usług od podmiotów, w których uczestniczą członkowie stowarzyszenia, członkowie jego organów lub pracownicy oraz ich osoby bliskie.
§ 34.
Do składania oświadczeń woli we wszystkich sprawach, w tym zaciągania zobowiązań majątkowych, zawierania umów i udzielania pełnomocnictw w imieniu Stowarzyszenia uprawnionych jest dwóch członków Zarządu działających łącznie, w tym Prezes lub Wiceprezes.
Rozdział VI
Zmiana statutu i rozwiązanie Stowarzyszenia
§ 35.
1. Uchwalenie statutu lub jego zmiana przez Walne Zebranie wymaga kwalifikowanej większości 2/3 głosów, przy obecności co najmniej połowy członków uprawnionych do głosowania.
2. Podjęcie uchwały o rozwiązaniu Stowarzyszenia przez Walne Zebranie wymaga kwalifikowanej większości 2/3 głosów, przy obecności co najmniej 2/3 członków uprawnionych do głosowania.
3. Podejmując uchwałę o rozwiązaniu Stowarzyszenia Walne Zebranie powołuje Komisję Likwidacyjną, która przeprowadzi likwidację Stowarzyszenia. Walne Zebranie wskazuje także fundacje i stowarzyszenia, mające podobne cele statutowe do Stowarzyszenia, nie nastawione na osiąganie zysku, na rzecz, których przejdzie majątek Stowarzyszenia, po wypełnieniu jego zobowiązań.
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez Oszukista dnia Pią 1:48, 24 Cze 2011, w całości zmieniany 1 raz
|
|